A10 - Creeping Slope of the Reitdamm


In the course of the construction of the A10 Tauern Autobahn (end of the 1970s), a ditch in the Hüttau area, directly in the approach route of the newly built Reit Tunnel, was filled with the excavation material from the tunnel to allow the highway to pass over this ditch. Since the geology in this area contains a thick layer of lake clay, the filled ditch developed into a creeping slope, the so-called "Reitdamm“ (Reit embankment). Over the years, several renovation stages have been carried out, but the slope could not be brought to a standstill, and the direction towards Villach had to undergo regular maintenance.

Zwischen 2015 – 2016 wurde ein Teil der Dammschüttung abgetragen und auf diesem tieferen Niveau (ca. 10 m unter der Fahrbahn) eine Hangbrücke auf Seite der RFB Villach errichtet. Die RFB Salzburg wird mit einer aufgelösten und rückverankerten Bohrpfahlwand gehalten. Die neu errichtete Hangbrücke ist zur Gänze in das Grundgebirge (Werfener Schichten) mittel Bohrpfählen mit einer Länge von 14 bis 52 m gegründet. Zusätzlich sind die Bohrpfähle noch in den Berg rückgeankert.

Mit Unterstützung von Bund, Land und Europäischer Union


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